تاثیر آهن بر رژیم غذایی

تاثیر آهن بر رژیم غذایی به گزارش مین فود عضو انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: ویتامین های گروه ب بخصوص ب1، ب6 و یا نیاسین، اسیدفولیك، اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین گروه ب 12 از مهم ترین ویتامین های مفید و تاثیر گذار روی سیستم اعصاب و روان می باشند.


جام جم نوشت: برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان كرد: افسردگی یكی از شایع‌ترین مشكلات بهداشت روان است. تغذیه همان طور كه نقش عمده‌ای روی جسم انسان دارد علاوه بر آن روی اعصاب و روان افراد نیز بی‌تاثیر نیست. به عبارتی دیگر تغذیه مناسب باعث سلامت جسمی و روانی می‌شود. البته عوامل دیگری نیز در مشكلات روحی و روانی موثرند اما برخی از فاكتورهای غذایی تاثیر پذیری بیشتری را روی اعصاب و روان افراد می‌گذارند.
 
وی در ادامه افزود: عوامل تغذیه‌ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند. از طرف دیگر، افرادی كه دچار افسردگی هستند اغلب تغذیه نامناسبی دارند و بنابراین در معرض خطر هستند. فردی كه دچار افسردگی است، سطح انرژی او كمتر از حد معمول بوده و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از مسائل از جمله غذا در او از بین می‌رود و در نتیجه تغذیه بیمار مختل می‌شود. كاهش یا افزایش ناخواسته وزن و جذب ناكافی ویتامین‌ها و مواد معدنی غالبا با افسردگی ارتباط دارد.
 
به گفته بزرگمهر، تمام سلول‌های بدن انسان عمدتا از پروتئین تشكیل شده اند. به عبارتی آن ها نقش اساسی در ساختمان بدن دارد و ترشحاتی كه در بدن ایجاد می شود كه بسیاری از آن ها روی اعصاب و روان نیز تاثیر دارد، از جنس پروتئین هستند بنابراین كمبود پروتئین، اختلالات عصبی شدیدی را بهمراه دارد. البته مصرف پروتئین نیز باید به اندازه به بدن برسد.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: انواع گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، شیر و لبنیات از جمله پروتئین های حیوانی با بالاترین كیفیت را دارا هستند و تاثیر مهمی را روی سلامت جسمی و سیستم عصبی انسان می گذارد.
 
وی گفت: ویتامین های ب1، ب6، نیاسین، اسیدفولیك، اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین گروه ب 12 از مهم ترین ویتامینهای مفید و تاثیر گذار روی سیستم اعصاب و روان هستند. چرا كه این دسته از ویتامین ها باعث تولید انتقال دهنده های عصبی در بدن می شود. این انتقال دهنده ها در سلامت سیستم عصبی بسیار مهم بوده و در كمبود آن ها فرد می تواند دچار ناراحتی های عصبی از قبیل افسردگی شود.
 
بزرگمهر تشریح كرد: كمبود اسیدهای چرب امگا-3 در رژیم غذایی می‌تواند فرد را مستعد افسردگی كند. منابع غذایی این اسید چرب عبارتند از غذاهای دریایی مخصوصا ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ‌های غنی شده با امگا-3، روغن كانولا، روغن بذر كتان، گردو، فندق، كنجد، سویا و سبزیجات برگ سبز.
 
مدیر روابط عمومی انجمن تغذیه ایران خاطرنشان كرد: نكته دیگر در خصوص كم خونی است، آنمی(كم خونی) ناشی از كمبود ویتامین ب 12 می تواند باعث مرگ در افراد شود. این ویتامین در تشكیل غشای میلین كه روی سلول های عصبی تاثیر می گذارد در صورت كمبود آن غشا دیگر ترمیم و تشكیل نمی شود و در نتیجه ناراحتی های شدیدی عصبی بخصوص افسردگی را پدید می آورد. مخمر، جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار ، جگر و گوشت ها سرشار از ویتامین گروه ب هستند.
 
به گفته بزرگمهر، ویتامین دیگری كه نقش بسیار مهمی را روی سلامت سیستم اعصاب و روان ایفا می كند ویتامین C است. این ویتامین نیز همانند ویتامین ب 12 باعث انتقال دهنده های عصبی می شود و در صورت كمبود آن می تواند افسردگی های شدیدی را برای فرد رقم زند. همچنین این ویتامین دارای خواص آنتی اكسیدانی است. سبزی‌ها و میوه‌ها به‌ویژه مركبات بهترین منابع آن می‌باشند. این ویتامین بسیار حساس بوده و مقداری از آن در زمان پخت از بین می‌رود. حتی در یخچال نیز پس از 24 ساعت مقدار زیادی از این ویتامین كاهش می‌یابد.
 
این متخصص، «یُد» را یكی از ضروری ترین مواد معدنی در بدن دانست و گفت: از مواد معدنی یُد بسیار مفید است و در صورت كمبود شدید آن در دروان جنینی می تواند عقب ماندگی های ذهنی را برای نوزاد رقم زند و كمبود خفیف آن بیماری های اعصاب و روان از جمله تفسردگی را پدید می آورد.
 
وی در پایان خاطرنشان كرد: كمبود آهن چون باعث كم خونی می‌شود و خون لازم به سلول های عصبی نمی رسد در نتیجه ایجاد خستگی ، بی حالی ، ضعف ، كاهش یادگیری و عصبانیت و بی اشتهایی می كند. به طور خلاصه، رژیم غذایی كه به مقدار كافی ویتامین، عناصر معدنی ، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب نداشته باشد، موجب افسردگی می شود.
 
1396/04/24
17:34:17
5.0 / 5
259
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
مین فود - رژیم غذایی minfood
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است

مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی