مصرف منظم نوشابه های گازدار سبب تغییر ساختار مغز می شود یافته محققان سوئیسی؛ مین فود: پژوهشگران در یک مطالعه نشان داده اند که مصرف منظم کافئین می تواند ماده خاکستری مغز را تغییر دهد. با این وجود بنظر می رسد این اثر موقتی است. به گزارش مین فود به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، قهوه، نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا از پرمصرف ترین نوشیدنی های حاوی کافئین در دنیا هستند. کافئین به بیشتر ما کمک می نماید تا هوشیارتر باشیم. با این وجود، اگر در شب مصرف شود، می تواند خواب را مختل کند. کمبود خواب می تواند به نوبه خود بر روی ماده خاکستری مغز تأثیر بگذارد. از اینرو پژوهشگران دانشگاه باسل سوئیس به بررسی این مساله پرداختند که آیا مصرف منظم کافئین به سبب کم خوابی می تواند بر ساختار مغز تأثیر بگذارد. یافته ها نشان داد کافئین مصرف شده بعنوان قسمتی از مطالعه منجر به خواب نامناسب نشد. با این وجود، پژوهشگران تغییرات در ماده خاکستری را مشاهده نمودند. ماده خاکستری به قسمتهایی از سیستم عصبی مرکزی اشاره دارد که در درجه اول از سلول های عصبی تشکیل شده است، در صورتیکه ماده سفید عمدتاً شامل مسیرهای عصبی است. گروهی متشکل از ۲۰ جوان سالم که همه آنها بطور منظم روزانه قهوه می نوشیدند، در این مطالعه شرکت کردند. به آنها قرص های داده شد تا در طول دو دوره ۱۰ روزه مصرف کنند و از آنها خواسته شد که در طول این مدت کافئین دیگری مصرف نکنند. در طی یک دوره مطالعه، آنها قرص های حاوی کافئین دریافت نمودند. در دوره دیگر، قرص هایی که هیچ ماده مؤثری نداشت (دارونما) دریافت نمودند. در آخر هر دوره ۱۰ روزه، پژوهشگران حجم ماده خاکستری افراد را با بهره گیری از اسکن مغز بررسی کردند. آنها همین طور با ثبت فعالیت الکتریکی مغز (EEG)، کیفیت خواب شرکت کنندگان را در آزمایشگاه خواب ارزیابی کردند. مقایسه داده ها نشان داد که عمق خواب شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن اینکه کافئین یا کپسول های دارونما مصرف کرده اند، برابر است. اما تفاوت قابل توجهی در ماده خاکستری هر دو دوره مشخص شد. پس از ۱۰ روز مصرف دارونما یعنی عدم مصرف کافئین، حجم ماده خاکستری بیشتر از مدت زمان مشابه دریافت کپسول های کافئین بود. این تفاوت خصوصاً در لوب گیجگاهی داخلی راست، همچون هیپوکامپ، منطقه ای از مغز که برای تثبیت حافظه ضروری می باشد، چشم گیر بود. دکتر کارولین ریچرت تاکید می کند: «نتایج ما لزوماً به این معنا نیست که مصرف کافئین روی مغز تأثیر منفی دارد. اما مصرف روزانه کافئین بطور واضح بر سخت افزار شناختی ما تأثیر می گذارد که نیاز به مطالعات بیشتری دراین زمینه است.» اگرچه بنظر می رسد که کافئین حجم ماده خاکستری را می کاهد، اما فقط بعد از ۱۰ روز پرهیز از مصرف قهوه، بطور قابل توجهی در افراد مورد آزمایش احیا شد از اینرو احتمالاً این تغییرات موقتی است. منبع: minfood.ir 1399/12/08 15:44:55 0.0 از 5 1441 تگهای خبر: دارو , سیستم , قهوه , كافئین این مطلب مین فود مفید بود؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست ۵ آسیب پذیری امنیتی که سیستم های هوش مصنوعی را تهدید می کنند مصرف روزانه مولتی ویتامین در حفظ تحرک سالمندان موثر است اجرای طرح ملی پیشرفت ایمنی غذا با محوریت پایش سموم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۳ دوستان مین فود انتخابات مجلس ، کاندیدای مجلس خرید و فروش خودرو طراحی سایت فیش حج قیمت بیسیم پربیننده ترین ها تأکید شورای عالی آموزش و پرورش بر جبران عقب ماندگی های آموزشی و تربیتی دانش آموزان آن چه باید درباره ی رفلاکس معده بدانیم هشدار سازمان سنجش به داوطلبان آزمون ارشد سامسونگ گلکسی S 27 پرو کاربران را ناامید کرد پربحث ترین ها کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شروع عملیات اجرائی سه هزار پروژه ورزشی مدارس در استان تهران با طرح میدان همدلی شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند جدیدترین ها کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شروع عملیات اجرائی سه هزار پروژه ورزشی مدارس در استان تهران با طرح میدان همدلی شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند نرمال سازی بمباران مراکز درمانی، تهدیدی برای همه کشورهاست سفارش های طب ایرانی برای تقویت شیرمادر و سلامت نوزاد ورود هوش مصنوعی به کتاب های درسی تغذیه پدر می تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد زلزله مصر و کمک فناوری داده ها بعنوان یک ابزار دفاع فوری ابداع یک شیوه درمانی کم هزینه برای درمان پوسیدگی دندان خردسالان بدون سوراخ کردن تگها بیمار بهداشت بیماری آب پزشك برنامه رپورتاژ ایمنی