تغییرات در رژیم غذایی مدارهای مغزی را نیز تغییر می دهد به گزارش مین فود، متخصصان دانشگاه ییل و موسسه پژوهشی متابولیسم ماکس پلانک آلمان در پژوهشی جدید دریافتند که با خوردن روزانه غذای چرب و شیرین بدن میل بیشتری به مصرف این نوع غذاها پیدا می کند و ترک این عادت مشکل است. به گزارش مین فود به نقل از نیویورک پست، تصور ما این است که ضرر غذای شیرین از غذای چرب بیشتر است و شیرینی ها سهم بیشتری در اضافه وزن بدن دارند، درحالی که هردو گروه چربی و شیرینی غیر از آنکه در اضافه وزن و بروز بیماریهای مختلف نقش دارند، بدن را به این نوع رژیم عادت می دهند و زمینه ساز بروز اختلالات ذهنی می شوند. این مطالعه روز چهارشنبه بصورت آنلاین در نشریه متابولیسم سلول (Cell Metabolism) منتشر گردید. این مطالعه نشان داد که خوردن یک میان وعده سرشار از قند و چربی بصورت روزانه، مدارهای پاداش در مغز انسان را به شکلی تغییر می دهد که علاقه مندی های پایدار به وجود می آورد. متخصصان، شرکت کنندگان در این مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند و به آنها گفتند به جز یک مورد استثنا، عادات غذایی معمول خودرا ادامه دهند. آنها به یک گروه دو بار در روز و به مدت هشت هفته ماست چرب و شیرین دادند و گروه دیگر ماست کم چرب و کم شکر دریافت نمودند. در آخر هشت هفته به آنها پودینگ هایی با محتوای چربی متفاوت و آب سیب حاوی مقدار متفاوتی قند دادند و گفتند چرب بودن، خامه ای بودن، روغنی بودن، شیرین بودن آنها و همین طور میزان میل و رغبت شان به خوردن آنها را ارزیابی کنند. متخصصان دریافتند آنها که به خوردن ماست چرب و شیرین عادت کرده بودند، به اندازه پیش از مطالعه از خوردن گزینه های سالم تر لذت نمی بردند. سپس با بهره گیری از ام آرآی فعالیت مغز این شرکت کنندگان را حین نوشیدن میلک شیک (مخلوطی از شیر با انواع میوه ها، شکلات یا طعم ها) ردیابی کردند که نتیجه آزمایش برای گروه دوستدار چربی و قند بالا افزایش فعالیت مغز را نشان داد ولی در گروه دیگر چنین فعالیتی دیده نشد. "دانا اسمال"، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر مرکز پژوهش های رژیم غذایی و فیزیولوژی مدرن دانشکده پزشکی دانشگاه ییل به ان بی سی نیوز اظهار داشت: فرض کنید نانوایی جدیدی کنار محل کار شما باز شده و شما هر روز بامداد جلوی آن می ایستید و یک کلوچه مربایی می خورید. همین کار به تنهایی سیم کشی مدارهای پایه ای آموزشی دوپامین را به شکلی تغییر می دهد که علاقه مندی های پایدار به وجود می آورد. نویسندگان این یافته ها را به آثار داروهای اعتیادآور تشبیه کردند. بگفته آنها آنگونه که پیش تر تصور می شد فقط تاثیرات ژنتیک و محیطی نیستند که موجب چاقی می شوند. اسمال به ان بی سی نیوز گفت این اولین مطالعه ای است که نشان میدهد حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی انسان مدارهای مغزی را باردیگر سیم کشی می کند و خطر طولانی مدت پرخوری یا اضافه وزن را بیشتر می کند. هرچند بگفته این متخصصان، سه تا پنج روز مصرف غذای پرچرب و شیرین بر مسیرهای بین مغز و معده تاثیر نمی گذارد اما مصرف غذای پرچرب و پرکالری در بازه زمانی بین ۱۰ تا ۱۴ روز بر این مسیر موثر است. خوردن غذاهای ناسالم منجر به افسردگی نیز می شود. به گزارش ایندیپندنت، مطالعه ای که بتازگی در نشریه اختلالات عاطفی (Affective Disorders) انتشار یافته نشان میدهد که در افرادی که در رژیم غذایی شان مقدار زیادی غذاهای فوق فرآوری شده وجود دارد، میزان افسردگی بطور شایان توجهی بالاتر است. بگفته مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC)، بیش از ۴۱ درصد بزرگسالان ایالات متحده آمریکا چاق اند که همین مورد خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی و دیابت نوع دو را بیشتر می کند. 1402/01/18 17:09:42 5.0 از 5 612 تگهای خبر: آب , اضافه وزن , بیمار , بیماری این مطلب مین فود مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند نرمال سازی بمباران مراکز درمانی، تهدیدی برای همه کشورهاست نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۳ دوستان مین فود انتخابات مجلس ، کاندیدای مجلس خرید و فروش خودرو طراحی سایت فیش حج قیمت بیسیم پربیننده ترین ها تأکید شورای عالی آموزش و پرورش بر جبران عقب ماندگی های آموزشی و تربیتی دانش آموزان آن چه باید درباره ی رفلاکس معده بدانیم هشدار سازمان سنجش به داوطلبان آزمون ارشد سامسونگ گلکسی S 27 پرو کاربران را ناامید کرد پربحث ترین ها کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شروع عملیات اجرائی سه هزار پروژه ورزشی مدارس در استان تهران با طرح میدان همدلی شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند جدیدترین ها کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شروع عملیات اجرائی سه هزار پروژه ورزشی مدارس در استان تهران با طرح میدان همدلی شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند نرمال سازی بمباران مراکز درمانی، تهدیدی برای همه کشورهاست سفارش های طب ایرانی برای تقویت شیرمادر و سلامت نوزاد ورود هوش مصنوعی به کتاب های درسی تغذیه پدر می تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد زلزله مصر و کمک فناوری داده ها بعنوان یک ابزار دفاع فوری ابداع یک شیوه درمانی کم هزینه برای درمان پوسیدگی دندان خردسالان بدون سوراخ کردن تگها بیمار بهداشت بیماری آب پزشك برنامه رپورتاژ ایمنی