هوشمندسازی مصرف انرژی با فناوری بومی گامی راهبردی برای عبور از چالش ناترازی انرژی

به گزارش مین فود، مهندسان دانشگاه صنعتی شریف در جهت پاسخ به چالش ملی کمبود انرژی و با هدف حرکت به طرف «دانشگاه سبز»، موفق به طراحی و پیاده سازی سامانه هوشمند پایش بی درنگ منابع آب و برق شدند.

هوشمندسازی مصرف انرژی با فناوری بومی گامی راهبردی برای عبور از چالش ناترازی انرژی
باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی - حسن زاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در سالهای اخیر، کشور با پدیده کمبود انرژی دست به گریبان است؛ وضعیتی که در آن عرضه انرژی به بخش های مختلف اقتصادی، خیلی کمتر از میزان تقاضا است. این بحران که از عوامل مختلفی همچون کاهش سرمایه گذاری در قسمت های تولیدی، چالش های تکنولوژیک در استخراج منابع و فرسودگی تجهیزات ناشی از قیمت های پایین انرژی نشأت می گیرد، حالا فشار مضاعفی را بر نهاد های دولتی و دانشگاهی وارد کرده است.
او اضافه کرد: در همین جهت، باتوجه به بخشنامه های شورای عالی انرژی بر مبنای لزوم کاهش مصرف و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، دانشگاه ها نیز با مسئولیت اجتماعی و اقتصادی خود، موظف به بهینه سازی منابع هستند.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار نمود: معرفی راه حل و فناوری در جواب این لزوم، گروهی از دانشجویان و مهندسان دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، با همکاری بخش پشتیبانی دانشگاه، سامانه ای پیشرفته برای مدیریت انرژی طراحی کردند. این سامانه بر خلاف مدلهای خارجی که هزینه های گزاف ارزی و چالش های تأمین قطعات را بهمراه دارند، بصورت ۱۰۰ درصد بومی سازی شده است.
او اظهار داشت: این سیستم هم اکنون توانایی پایش بی درنگ (ثانیه ای) میزان مصرف برق و آب در تمامی ساختمان های پردیس های شمالی و مرکزی را داراست. همین طور مقرر است در فاز دوم توسعه این پروژه که امسال اجرایی می شود، قابلیت پایش مصرف گاز نیز به سامانه اضافه گردد. این دقت بالا در پایش، امکان «پتانسیلسنجی» دقیق را فراهم می کند؛ یعنی مدیران می توانند به صورت مشخص بدانند در هر ساختمان، چه میزان پتانسیل برای صرفه جویی وجود دارد و بر مبنای داده های واقعی، برنامه های بهیه سازی را اجرا کنند.
حسن زاده بیان نمود: این پروژه تنها یک موفقیت فنی نیست، بلکه بخشی از یک استراتژی کلان برای تبدیل دانشگاه شریف به یک «دانشگاه پایدار و سبز» است. این مسیر بوسیله «کمیته مدیریت سبز» دنبال می شود که با نگاهی میان بخشی، بخش های مختلف همچون مدیریت مالی، پشتیبانی، دانشکده ها و بخش های فرهنگی را درگیر کرده است. هدف از این هم افزایی جمعی، ایجاد یک چرخه پایدار از مدیریت مصرف، کاهش هزینه های جاری و در نهایت افزایش رفاه برای دانشجویان، اساتید و کارکنان بوسیله برگشت منابع صرفه جویی شده به چرخه دانشگاه است.
به قول مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، گرچه دانشگاه های دیگری نیز در راه هوشمندسازی انرژی گام برداشته اند، اما ارزش افزوده اصلی این موفقیت، ترکیب «دانش مهندسی بومی» با «مدیریت هزینه های پایین» است. این سامانه نه تنها یک الگوی موفق برای سایر دانشگاه های کشور است، بلکه نشان داده است که چطور می توان با اتکا به قابلیتهای داخلی، بر چالش های اقتصادی و محدودیت های تحریمی غلبه کرد و بسمت توسعه پایدار حرکت کرد.

منبع:

1405/02/10
16:34:17
5.0 از 5
34
تگهای خبر: آب , اساتید , برنامه , پیشرفت
این مطلب مین فود مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
جدیدترین ها

مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی
رژیم غذایی، تناسب اندام، دستورالعمل و نکات حفظ سلامتی و رژیم غذایی سالم همه در مین فود

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است