نوسان دمای بدن تهدیدی جدی برای ارگان های حیاتی

یک متخصص تغذیه با تأکید بر اهمیت حفظ دمای ۳۷ درجه برای کارکرد بهینه ارگان ها، گفت: هرگونه انحراف شدید از این دما، اعم از کاهش دما یا افزایش دما، حیات انسان را به خطر می اندازد.

نوسان دمای بدن تهدیدی جدی برای ارگان های حیاتی

به گزارش مین فود به نقل از مهر، امیرحسین همتی، متخصص تغذیه ضمن اشاره به اهمیت دمای ۳۷ درجه سانتی گراد بدن اظهار داشت: این دما حالتی است که ساختار و کارکرد ارگان های بدن در بهترین وضعیت خود قرار دارند. وی با اعلان اینکه کاهش یا افزایش این دما می تواند حیات را به خطر بیندازد، اظهار داشت: کاهش دما به اصطلاح هیپوترمی یا افزایش آن یعنی تب، سبب اختلال در عملکرد ارگان ها می شود؛ بطوریکه دمای ۳۹ درجه تب شدید محسوب شده و در موارد حاد می تواند منجر به تشنج شود.

رد فرضیه تغییر pH بدن با غذا

وی اضافه کرد: سیستم هموستاز بدن به سادگی اجازه تغییر این دما یا حتی pH خون را نمی دهد. این متخصص تغذیه با ذکر مثالی در مورد رژیم های غذایی قلیایی کننده خاطرنشان کرد: برخی افراد به اشتباه سفارش به تغییر pH بدن با غذا می کنند، درحالی که این شاخص در محدوده ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ ثابت است و تغییر آن با حیات در تضاد است. وی درباب واکنش بدن به سرما عنوان کرد: زمانی که بدن در محیط سرد قرار می گیرد، لرزش عضلانی ایجاد می شود که نوعی گرمازایی فعالیتی است تا دما را بالا ببرد. همتی درباره ی گرما و فعالیت بدنی اشاره کرد: در فصل گرما یا هنگام ورزش، بدن بوسیله تعریق تلاش می کند دما را مجدداً به محدوده ایمن ۳۷.۵ درجه بازگرداند. وی تب را یک آلارم یا هشدار حیاتی دانست و اظهار داشت: تب نشان دهنده وجود عفونت یا مشکلی در بدن است که اگر نباشد، ممکنست عفونت بدون نشانه پیشروی کرده و منجر به مرگ شود. بالارفتن دمای بدن یک واکنش دفاعی است با میکروب ها و عوامل عفونی مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد. این متخصص تغذیه ضمن اشاره به تغییرات فیزیولوژیک در سالمندان تصریح کرد: با بالا رفتن سن، خصوصاً از ۶۵ سالگی به بالا، تحمل بدن نسبت به تغییرات دما متفاوت شده و افراد سالمند به طور معمول احساس سرمای بیشتری در محیط تجربه می کنند. وی ضمن اشاره به اهمیت هیدراتاسیون در فصول گرم سال اظهار داشت: تعریق یک واکنش طبیعی بدن برای تنظیم دماست و نوشیدن آب کافی به این پروسه کمک شایانی می کند؛ درحالی که کم آبی یا دهیدراتاسیون می تواند سبب اختلال در تنظیم دمای بدن، خصوصاً هنگام کارهای فیزیکی شود. همتی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اعلان اینکه میزان نیاز بدن به آب برمبنای وزن افراد متفاوت می باشد، اظهار داشت: بعنوان یک سفارش کلی و علمی، افراد سالم باید به ازای هر ۱۰ کیلوگرم از وزن بدن خود، حدود یک تا یک و نیم لیوان آب در روز بنوشند؛ بعنوان مثال، یک فرد ۸۰ کیلویی بهتر است روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب مصرف کند. وی ادامه داد: البته این فرمول برای افراد عادی است و ورزشکاران یا آنهایی که گرفتار بیماری های کلیوی و کبدی هستند، شرایط متفاوتی دارند و باید براساس دستور پزشک عمل کنند. این متخصص تغذیه به خطرات تغییرات دمایی اشاره نمود و اظهار داشت: هر دو حالت هایپوترمی یعنی کاهش شدید دما و هایپرترمی یعنی افزایش شدید دما، حیات انسان را به خطر می اندازند. وی خاطرنشان کرد: دمای طبیعی بدن حدود ۳۷ تا ۳۷.۵ درجه است و اگر این دما دو درجه افزایش یابد و به مرز ۴۰ درجه برسد یا از طرفی به ۳۵ درجه کاهش پیدا کند، سلامت فرد به طورجدی تهدید می شود. همتی با اعلان اینکه ساختار ژنتیکی نقش برجسته ی در تحمل سرما و گرما دارد، عنوان کرد: برخی افراد به علت خاصیت های ژنتیکی، مقاومت بیشتری در مقابل سرما یا گرما دارند. وی تصریح کرد: فاکتور سن هم دراین خصوص مؤثر است و به طور معمول تحمل افراد نسبت به تغییرات دما از سن ۶۵ سالگی به بعد تغییر می کند. این متخصص تغذیه ضمن اشاره به تاثیر محیط زندگی بر سازگاری بدن عنوان کرد: افرادی که از کودکی در مناطق کوهستانی یا گرمسیر بزرگ شده اند، نسبت به آن اقلیم خاص سازگاری بیشتری پیدا می کنند که این مورد در کنار ژنتیک، توان تحمل آنها را زیاد می کند. وی درباب تاثیر رژیم غذایی بر سوخت وساز بدن اشاره کرد: برخی غذاها دارای اثر ترموژنیک یا گرمازایی هستند که می توانند سوخت وساز بدن را بالا ببرند. استفاده از ادویه ها و غذاهای تند می تواند اثر گرمازایی غذا را تقویت کرده و به افزایش متابولیسم کمک نماید، اما افرادی که گرفتار مشکلات گوارشی و معده هستند باید در مصرف این مواد احتیاط کنند.

ضرورت مشاوره با متخصص برای تنظیم دمای بدن و مصرف داروهای گیاهی

همتی ضمن اشاره به اهمیت سازگاری مواد خوراکی با فیزیولوژی بدن و بیماری های زمینه ای اظهار داشت: برخی افراد، مانند آنهایی که گرفتار مشکلات معده، سوزش یا رفلاکس هستند، باید در مصرف موادی مانند فلفل احتیاط کنند، چونکه این مواد می تواند مشکلات گوارشی آنها را تشدید کند. وی با اعلان اینکه تنظیم دمای بدن عمدتا بر عهده غده هیپوتالاموس است، اظهار داشت: تب در حقیقت یک سیستم هشدار و ساز و کار دفاعی بدن برای رویارویی با ارگانیسم های خارجی و بیماری هاست که سبب افزایش دمای بدن می شود. این متخصص تغذیه در جواب سؤالی درباره ی تفاوت مزاج ها در طب سنتی اضافه کرد: در علم نوین تغذیه، اعتقاد چندانی به دسته بندی های رایج مزاجی وجود ندارد، اما افرادی که تمایل به استفاده از این رویکرد دارند، حتما باید به پزشکان متخصص طب سنتی که تحصیلات دانشگاهی دارند مراجعه نمایند. وی ضمن هشدار نسبت به تهیه داروهای گیاهی از عطاری ها خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه گیاهان دارویی با دوز بالا می تواند منجر به پیشرفت بیماری و تداخلات شدید دارویی شود؛ بعنوان مثال، مصرف زنجبیل برای افرادی که داروهای ضدانعقاد خون استفاده می نمایند، خطرناکست و می تواند تداخل بوجود آورد. همتی در مصاحبه با رادیو گفتگو اشاره کرد: برای بهبود تحمل بدن نسبت به دمای محیط، استفاده از ادویه جاتی مانند زنجبیل، زردچوبه و فلفل در صورت عدم حساسیت می تواند به افرادی که همیشه احساس سرما می کنند کمک نماید، اما تمامی این موارد باید زیر نظر متخصص تغذیه و با درنظرگرفتن تداخلات دارویی صورت گیرد.
 

1405/02/26
18:06:17
5.0 از 5
61
تگهای خبر: آب , برند , بیمار , بیماری
این مطلب مین فود مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
جدیدترین ها

مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی
رژیم غذایی، تناسب اندام، دستورالعمل و نکات حفظ سلامتی و رژیم غذایی سالم همه در مین فود

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است