نوشابه های گازدار و نودل های فوری به سلامت انسان لطمه می رسانند محققان برزیلی هشدار می دهند؛ بگفته پژوهشگران، غذاهای فوق فرآوری شده تأثیر منفی بر تنوع گونه های گیاهی در دسترس برای مصرف انسان دارند و در عین حال به سلامت انسان و سیاره زمین لطمه می رسانند. به گزارش مین فود به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، غذاهای فوق فرآوری شده مانند تنقلات شیرین یا شور، نوشابه ها، نودل های فوری، فرآورده های گوشتی، غذاهای از پیش آماده پیتزا و پاستا، بیسکویت ها و شیرینی ها، از ترکیب مواد غذایی، عمدتا افزودنی های برای طعم ها، رنگ ها و امولسیفایرها بوسیله یک سری فرآیندهای صنعتی تهیه می شوند. کارشناسان تغذیه از برزیل، ایالات متحده و استرالیا این مساله را بررسی نموده اند و هشدار داده اند که این محصولات اساس یک "رژیم غذایی جهانی" هستند و درحال تبدیل به یک رویکرد غالب در عرضه جهانی مواد غذایی هستند. به گفته کارشناسان، تنوع زیستی زراعی جهانی یعنی تنوع حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم هایی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم برای غذا و کشاورزی استفاده می شوند، خصوصاً تنوع ژنتیکی گیاهان مورد استفاده برای مصرف انسان رو به کاهش است. رژیم غذایی مردم تنوع کمتری دارد و غذاهای فوق فرآوری شده جایگزین انواع غذاهای کامل لازم برای یک رژیم متعادل و سالم شده اند. ۹۰ درصد انرژی دریافتی بشر فقط از ۱۵ گیاه زراعی تامین می شود و بیش از چهار میلیارد نفر تنها به سه مورد از آنها متکی هستند: برنج، گندم و ذرت. تولید غذاهای فوق فرآوری شده مستلزم استفاده بیشتر از مواد استخراج شده از تعداد انگشت شماری از گونه های گیاهی پرمحصول (مانند ذرت، گندم، سویا و دانه های روغنی) است که به این معنا است که مواد حیوانی مورد استفاده در خیلی از غذاهای فوق فرآوری شده اغلب از حیواناتی که از همان محصولات تغذیه می کنند، استخراج می شود. موضوع نگران کننده دیگر این است که در تولید مواد غذایی فوق فرآوری شده از مقادیر زیادی زمین، آب، انرژی، علف کش ها و کودها استفاده می شد که موجب تخریب محیط زیست ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای و انباشت زباله های بسته بندی می شد. «فرناندا هلنا ماروکوس لیت»، از دانشگاه سائوپائولو در برزیل، می گوید: «افزایش سریع غذاهای فوق فرآوری شده در رژیم غذایی انسان همچنان بر تنوع گونه های گیاهی موجود برای مصرف انسان فشار وارد میکند.» لیت اضافه کرد: «همایش های آینده سیستم های غذایی جهانی، کنوانسیون های تنوع زیستی و کنفرانس های تغییرات آب وهوایی باید بر تخریب تنوع زیستی کشاورزی ناشی از غذاهای فوق فرآوری شده تاکید کنند و روی سیاست ها و اقدامات طراحی شده برای کاهش و معکوس کردن این فاجعه توافق نمایند.» 1401/01/18 12:38:27 5.0 از 5 787 تگهای خبر: آب , بسته بندی , پیتزا , تغذیه این مطلب مین فود مفید بود؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند سفارش های طب ایرانی برای تقویت شیرمادر و سلامت نوزاد تغذیه پدر می تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱ دوستان مین فود انتخابات مجلس ، کاندیدای مجلس خرید و فروش خودرو طراحی سایت فیش حج قیمت بیسیم پربیننده ترین ها تأکید شورای عالی آموزش و پرورش بر جبران عقب ماندگی های آموزشی و تربیتی دانش آموزان آن چه باید درباره ی رفلاکس معده بدانیم هشدار سازمان سنجش به داوطلبان آزمون ارشد سامسونگ گلکسی S 27 پرو کاربران را ناامید کرد پربحث ترین ها کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شروع عملیات اجرائی سه هزار پروژه ورزشی مدارس در استان تهران با طرح میدان همدلی شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند جدیدترین ها کلاژن برای سلامت استخوان زنان مفیدست حذف لبنیات چه بلایی سر بیماران کلیوی می آورد شروع عملیات اجرائی سه هزار پروژه ورزشی مدارس در استان تهران با طرح میدان همدلی شیرمادر از نوزاد در مقابل عفونت های تنفسی محافظت می کند نرمال سازی بمباران مراکز درمانی، تهدیدی برای همه کشورهاست سفارش های طب ایرانی برای تقویت شیرمادر و سلامت نوزاد ورود هوش مصنوعی به کتاب های درسی تغذیه پدر می تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد زلزله مصر و کمک فناوری داده ها بعنوان یک ابزار دفاع فوری ابداع یک شیوه درمانی کم هزینه برای درمان پوسیدگی دندان خردسالان بدون سوراخ کردن تگها بیمار بهداشت بیماری آب پزشك برنامه رپورتاژ ایمنی