کدام رژیم غذایی به پیش گیری از آلزایمر کمک می کند

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه عنوان كرد؛

کدام رژیم غذایی به پیش گیری از آلزایمر کمک می کند مین فود: مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه، آلزایمر را یکی از شایع ترین بیماریهای دوران سالمندی برشمرد که می توان با رژیم غذایی مناسب به میزان قابل توجهی از این بیماری پیشگیری کرد.


به گزارش مین فود به نقل از مهر، مینا کاویانی، آلزایمر را یکی از شایع ترین بیماریهای دوران سالمندی برشمرد که نوعی بیماری تخریب اعصاب است و با علائمی نظیر از دست دادن پیشرونده حافظه و عملکرد شناختی هم راه است. وی با اعلان اینکه تا حالا درمان مؤثری برای زوال عقل یا آلزایمر شناخته نشده است بر پیش گیری از این بیماری خصوصاً با بهره گیری از رژیم غذایی مناسب تاکید نمود. بگفته کاویانی، مداخله پیشگیرانه اگر پیش از بروز نخستین علایم زوال عقل، یعنی در حدود سن ۵۰ سالگی صورت گیرد، بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت و داشتن تغذیه مناسب می تواند تا حدی تغییرات نامطلوب سیستم عصبی را جبران کند و شانس سالم ماندن برای مدت طولانی تر را افزایش دهد. بگفته این کارشناس تغذیه ثابت شده عادات غذایی نامناسبی که منجر به ایجاد بیماریهای قلبی عروقی و متابولیک (مثل دیابت) می شود، خطر ابتلاء به زوال عقل را نیز به میزان قابل توجهی می افزاید. وی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره ی چگونگی ارتباط فرآیندهای بیوشیمیایی دریافت و هضم غذا با تغییرات در مغز اظهار داشت: بر طبق این تحقیقات نوع فلور میکروبی موجود در سیستم گوارش ممکنست بر شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد. کاویانی اضافه کرد: مطالعه روی موش ها و انسان ها نشان میدهد که ترکیب فلور میکروبی روده در افراد مبتلا به آلزایمر و اختلال شناختی خفیف با همتایان سالم آنها متفاوت می باشد. تغییرات در نوع میکروب های روده با افزایش سن در افراد مبتلا به اختلال سیستم ایمنی، التهاب مداوم و بیماریهای مزمن و اختلالات عصبی مانند آلزایمر مرتبط می باشد. مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه رژیم مدیترانه ای را یکی از رژیم های غذایی برشمرد که شواهد امیدوارکننده ای برای پیش گیری از آلزایمر نشان میدهد. به گفته ی ایشان، در این رژیم بر مصرف میوه ها، سبزی ها، غلات کامل و سبوس دار، حبوبات، ماهی و غذاهای دریایی و نیزچربی های غیراشباع مانند روغن زیتون تاکید می شود و همین طور بر محدودیت مصرف انواع گوشت قرمز، تخم مرغ و شیرینی ها سفارش می شود. کاویانی رژیم غذایی MIND یا Mediterranean–DASH Intervention for Neurodegenerative Delay را در حقیقت نوعی رژیم غذایی مدیترانه ای عنوان نمود که با رژیم غذایی برای کاهش پرفشاری خون (DASH) همراه شده و برای به تأخیر انداختن بیماریهای در رابطه با تخریب اعصاب استفاده می شود. برای اینکه دانشمندان معتقدند فشار خون بالا یکی از عوامل خطر ایجاد بیماری آلزایمر است. این کارشناس تغذیه اشاره کرد: رژیم غذاییMIND بر مصرف غذاهای گیاهی در رابطه با پیش گیری از زوال عقل تمرکز دارد و افراد را به خوردن مقدار مناسب مواد غذایی سالم از تمام گروههای غذایی با رعایت اصول تنوع و تعادل، تشویق می کند. به گفته ی ایشان، اجزای تشکیل دهنده رژیم غذاییMIND عبارتند از: سبزی های سبز برگ، حداقل ۶ واحد در هفته سایر سبزی ها، حداقل یک واحد در روز انواع توت ها، حداقل دو واحد در هفته غلات کامل و سبوس دار، حداقل سه واحد در روز ماهی یک واحد در هفته انواع مرغ و ماکیان، دو واحد در هفته حبوبات مانند لوبیا، سه واحد در هفته مغزدانه ها و آجیل، پنج واحد در هفته روغن زیتون تغذیه و اهمیت آن در مبتلایان به آلزایمر کاویانی با تأکید بر اهمیت داشتن تغذیه مناسب برای قوی و سالم نگهداشتن بدن اظهار داشت: در یک فرد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل، تغذیه نامناسب ممکنست علایم رفتاری نامناسب را افزایش دهد و موجب کاهش وزن شود. به گفته ی ایشان، نکات زیر می تواند به تقویت سلامت فرد مبتلا به زوال عقل و سلامت مراقب وی کمک نماید. به کمک متخصص تغذیه برای بیمار یک رژیم غذایی متعادل با بهره گیری از مواد غذایی گروههای مختلف غذایی آماده شود. در تهیه غذاها انواع سبزی ها و میوه های تازه، غلات کامل و سبوس دار، لبنیات کم چرب و غذاهای پروتئینی بدون چربی را استفاده گردد. مصرف غذاهای دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالا محدود شود. مصرف مقداری چربی برای سلامتی لازم است اما همه چربی ها برای سلامت ما مفید نیستند. بدین جهت از مصرف مواد غذایی پرچرب که دارای چربی های مضر برای سلامت قلب هستند، مانند کره، روغن نباتی جامد، گوشت قرمز و تکه های چرب گوشت پرهیز شود. چربی های خوب مانند انواع روغن های گیاهی مایع و مغزدانه ها در برنامه غذایی گنجانده شود و بمنظور کاهش مصرف چربی، تا حد امکان از روش های پخت سالم مانند بخارپز و آبپز کردن و پخت در فر استفاده گردد. مصرف قندهای تصفیه شده مانند قند و شکر و مواد غذایی حاوی آنها (مانند انواع مربا و شیرینی ها) کم شود. قندهای تصفیه شده که اغلب در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند حاوی انرژی زیاد اما فاقد ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند. می توان یک ذائقه شیرین را با گزینه های سالم تری مانند میوه ها راضی نگه داشت. اما توجه داشته باشیم ممکنست در مراحل پیشرفته آلزایمر، در صورتیکه کاهش اشتها مشکل ساز باشد، افزودن کمی شکر به غذاها سبب تشویق به غذا خوردن شود. مصرف غذاهای شور محدود شود و از نمک کمتری در تهیه غذاها و سر سفره استفاده گردد. به عنوان یک جایگزین می توان از ادویه های گیاهی برای چاشنی غذا استفاده گردد. همین طور مصرف غذاهای آماده و کنسروی و انواع گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) به کمترین مقدار ممکن برسد.


منبع:

1401/07/12
22:24:52
5.0 از 5
182
تگهای خبر: آب , اشتها , ایمنی , برنامه
این مطلب مین فود مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است