بیماری كلیه خطر مبتلا شدن به دیابت را بالا می برد

بیماری كلیه خطر مبتلا شدن به دیابت را بالا می برد مین فود: تهران-ایرنا- مشخص شده است كه دیابت خطر مبتلا شدن به بیماری كلیه را بالا می برد اما اكنون نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است كه عكس این مورد هم درست است یعنی بیماری كلیوی هم خطر مبتلا شدن به دیابت را بالا می برد.


به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشكده پزشكی دانشگاه سنت لوییس در آمریكا در این مطالعه با بررسی سوابق پزشكی 1. 3 میلیون بزرگسال در یك دوره پنج ساله متوجه شدند كه اختلال در عملكرد كلیه می تواند باعث مبتلا شدن به دیابت شود و دیگر اینكه یك محصول زائد به نام 'اوره' در ارتباط دو سویه میان این دو بیماری نقش دارد.
اوره از تجزیه پروتیین غذا بدست می آید. كلیه ها معمولا اوره را از خون بیرون می كنند اما عملكرد ضعیف كلیه می تواند به افزایش سطح اوره در خون منجر شود.
حدود 9 درصد از 1. 3 میلیون بزرگسالی كه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند سطح اوره در خونشان بالا بود كه این خود نشانه كاهش عملكرد كلیه است.
نتایج این مطالعه كه اخیرا در مجله آنلاین Kidney International انتشار یافت، نشان داد كه احتمال مبتلا شدن به دیابت در افرادی كه سطح اوره بالایی داشتند در قیاس با افرادی كه سطح اوره خون آنها عادی بود 23 درصد بیشتر بود.
به گفته محققان، تفاوت خطر میان سطوح بالا و پایین اوره، 688 مورد دیابت در 100 هزار نفر در سال است. این بدان مفهوم است كه هر سال در هر 100 هزار نفر 688 مورد بیشتر مبتلا شدن به دیابت در افرادی دیده می گردد كه سطوح اوره بالاتری دارند.
محققان خاطر نشان كردند كه مدت ها از این مورد كه دیابت یك عامل بزرگ خطرساز برای مبتلا شدن به بیماری كلیه است اطلاع داشتند اما اكنون اطلاعات بهتری بدست آورده اند در خصوص اینكه بیماری كلیه هم با استفاده از افزایش سطح اوره خطر مبتلا شدن به دیابت را بالا می برد.
آنها متذكر شدند زمانی كه اوره به علت اختلال در عملكرد كلیه در خون تجمع می یابد، مقاومت بدن نسبت به انسولین افزایش می یابد و اغلب منجر به تضعیف ترشح انسولین می گردد.
یافته های این مطالعه در مورد نقش اوره می تواند به تلاش ها برای تقویت درمان و احیانا پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت كمك نماید. سطح اوره را می توان به طرق مختلفی همچون مصرف دارو و رژیم غذایی كاهش داد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
ttps: //telegram


1396/10/09
00:16:02
5.0 از 5
5015
تگهای خبر: بیماری , پزشك , غذا
این مطلب مین فود مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است