چگونگی مصرف داروهای قلبی در  اپیدمی كرونا

چگونگی مصرف داروهای قلبی در  اپیدمی كرونا به گزارش مین فود دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تشریح چگونگی مصرف داروهای قلبی در دوران اپیدمی كرونا، اظهار داشت:  توصیه می شود بیماران، داروهای قلبی را بواسطه احتمال ابتلای بیشتر و یا افزایش ریسك مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا قطع نكنند و همه داروها طبق روال قبل مصرف شود.


دکتر سعید علیپور پارسا در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری کووید ۱۹ تظاهرات بالینی متغیری دارد، اظهار نمود: امکان دارد فرد مبتلا کاملا بدون علامت بوده، علائم خفیف داشته و یا کاملا بدحال باشد. در همین راستا یکی از تظاهرات این بیماران افزایش انعقادپذیری در عروق است که امکان دارد در عروق مغزی، کرونر، اندام ها و یا حتی عروق ریوی رخ داده و بسته به مورد باعث سکته مغزی، قلبی، ایسکمی حاد اندام و یا آمبولی ریه شود. ازاین رو در اغلب بیماران بدحال نیازمند بستری، سفارش شروع درمان پیشگیرانه با داروهای ضد انعقاد است.
کدام دسته از بیماران قلبی ریسک بالاتری برای مبتلا شدن دارند؟
وی با تاکید بر اینکه به صورت کلی احتمال ابتلای افراد دارای بیماری زمینه ای مزمن، به ویروس کووید ۱۹ نسبت به سایر افراد جامعه بالاتر است، اظهار داشت: در این راستا از بین بیماران قلبی، افراد مبتلا به نارسایی قلب مزمن و افرادی که پیوند قلب شده اند، بیشترین ریسک مبتلا شدن را داشته و مرگ و میر بالاتری دارند.
وی افزود: در درجه بعدی بیماران با سابقه جراحی قلب باز بخصوص اگر سکته قلبی کرده، استنت های مختلف داشته و همینطور داروهای مختلف قلبی عروقی استفاده می نمایند، مقداری ریسک افزایش مبتلا شدن نسبت به سایر افراد جامعه دارند.
وی با اشاره به بیمارانی که به واسطه مبتلا شدن به کووید ۱۹ گرفتار حمله قلبی شده اند، اظهار داشت: این دسته از افراد شاید از نظر زمینه ژنتیک استعداد بیشتری داشته و بدون بیماری زمینه ای هم ممکن بود گرفتار این مسایل و عوارض شوند.
چگونگی مصرف داروهای قلبی در اپیدمی کرونا
این عضو هیات علمی دانشگاه در مورد افرادی که داروی قلبی استفاده می نمایند، اظهار داشت: از آنجاکه این ویروس جهت اتصال به سلول های بدن از یک سری گیرنده ها استفاده می نماید که امکان دارد در درمان فشار خون و بیماری نارسایی قلبی نقش داشته باشند، ابتدا نگرانی هایی درباره استفاده از داروهای ACEI و ARB ها و بالا رفتن خطر مبتلا شدن به کووید ۱۹ مطرح بود، ولی پس از آن مشخص شد که برعکس حتی امکان دارد مصرف این داروها جنبه پیشگیری هم داشته باشد.
وی تصریح کرد: براین اساس سفارش می شود بیماران، داروهای قلبی را بواسطه احتمال ابتلای بیشتر و یا افزایش ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قطع نکنند و همه داروها طبق روال قبل مصرف شود. همینطور داروها تنها بر مبنای شرایط بالینی بیمار تغییر کند نه برپایه شرایط اپیدمی بیماری کرونا.
علیپور پارسا همینطور با اشاره به مسئله تداخل داروهای قلبی بخصوص داروهای افزایش دهنده ریسک آریتمی با داروهای درمان بیماری کووید، خاطرنشان کرد: داروهایی مانند هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین که بر مبنای پروتکل های درمانی برای درمان کووید استفاده می شد، داروهایی بودند که می توانستند ریسک آریتمی را بالا برند. ازاین رو افرادی که سابقه مصرف این داروها را داشتند، باید در زمینه تداخل دارویی مدنظر قرار می گرفتند.
این فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی در خاتمه با اشاره به اینکه گاهی برای برخی بیماران سکته حاد قلبی داروهای آنتی پلاکت قویتری مانند تیکاگرلور استفاده می شود، اظهار داشت: در زمان اپیدمی در این موارد هم به واسطه تداخلات دارویی، سفارش بر عدم استفاده از این داروهاست، بخصوص اگر بیمار قلبی مبتلا به کووید ۱۹ هم شده باشد.




منبع:

1399/03/23
19:43:46
5.0 از 5
2378
تگهای خبر: برند , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب مین فود مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است