مزایای رژیم روزه داری برای افراد سالم

مزایای رژیم روزه داری برای افراد سالم به گزارش مین فود یك مطالعه جدید نشان داده است كه یك روز در بین روزه گرفتن سفت و سخت می تواند جایگزینی معتبر برای رژیم شمارش كالری بوده و امكان دارد نتایجی مشابه داشته باشد و در عین حال برای فرایندهای مختلف بیولوژیكی نیز مفید باشد.


به گزارش مین فود به نقل از ایسنا، افراد اغلب رژیم های غذایی خویش را به منظور كاهش وزن، بهبود سلامت قلب و عروق و سلامت عمومی بهتر تغییر می دهند كه برای این كار روش های مختلفی وجود دارد.
یك مطالعه اخیر روی روزه های یك روز درمیان صورت گرفته تا تاثیر آنرا سنجیده و آنرا با انواع دیگر رژیم ها مانند محدود كردن كالری های دریافتی یا روزه گرفتن به صورت دوره ای مقایسه كرده است.
متخصصان دریافتند كه روزه های یك روز درمیان مزایای سلامتی مختلفی همچون كاهش وزن را برای افراد به همراه دارد.
نتایج این تحقیقات در مجله Cell Metabolism انتشار یافته است.
متخصصان دانشگاه پزشكی "گراتس" اتریش یك آزمایش كنترل شده تصادفی ترتیب دادند. آنها ۶۰ شركت كننده را در این آزمایش ۶۰ روزه شركت داده و به صورت تصادفی آنها را به دو گروه روزه های یك روز درمیان و گروه كنترل تقسیم كردند.
شركت كنندگان در گروه كنترل هر زمان كه می خواستند مجاز به خوردن هر چیزی بودند و گروه روزه های یك روز درمیان، دوره ای شامل ۳۶ ساعت روزه داری و عدم دریافت كالری و ۱۲ ساعت خوردن نامحدود را می گذراندند.
متخصصان، گروه روزه های یك روز درمیان را به صورت مداوم تحت نظارت گلوكز قرار دادند تا از عدم دریافت هر گونه كالری توسط آنها در طول دوره روزه شان مطمئن شوند. این شركت كنندگان هم چنین در طول دوره های روزه داری خاطرات خویش را ثبت می كردند.
این تیم تحقیقاتی هم چنین یك گروه ۳۰ نفره كه در شش ماه گذشته یا بیشتر از روزه های یك روز درمیان پیروی كرده بودند را بررسی كردند تا از سلامت و امنیت این گونه رژیم ها در طولانی مدت اطمینان حاصل كنند. همه شركت كنندگان از وزن سالم و سلامت عمومی خوبی برخوردار بودند.
با اینكه افراد روزه دار مجاز بودند در طول دوره نامحدود بودن غذا خوردن، تمام كالری از دست رفته خویش را جبران كنند اما به صورت معمول همه این كالری ها را جبران نمی كردند. به صورت كلی آنها متوسط محدودیت كالری ۳۵ درصدی را تجربه كرده و در طول این آزمایش چهار هفته ای متوسط ۳.۵ كیلوگرم وزن از دست دادند.
این نوع رژیم مزایای سلامتی هم به همراه داشت، به صورتی كه افراد پیروی كننده از این رژیم، شاهد كاهش سطوح یك نشانگر در رابطه با التهاب و بیماری های وابسته به سن بوده و بدون ایجاد اختلال در عملكرد تیروئید خود با كاهش سطوح هورمون تیروئیدی تری یدوتیرونین مواجه گشتند. تحقیقات قبلی ارتباط كاهش سطوح این هورمون را با افزایش طول عمر نشان داده اند.
علاوه بر این افرادی كه به صورت یك روز درمیان روزه گرفته بودند، دارای كلسترول كمتری بوده كه چربی تنه یا شكم را در آنها كم كرد. هم چنین محدودیت هایی در آمینواسیدهای این افراد بوجود آمد كه طبق مطالعات صورت گرفته بر موش ها امكان دارد طول عمر را افزایش دهد.
این افراد نوعی تنظیم مجدد را در "اجسام كتونیِ" ( سه تركیب شیمیایی محلول در آب هستند كه محصول بینابینی و فرعی متابولیسم و شكست اسیدهای چرب در بدن محسوب می شوند) بدن خود، هم در ایام روزه داری و هم در ایام غیر روزه داری تجربه كردند كه متخصصان آنرا از مزایای سلامتی می دانند.
متخصصان اذعان داشته اند كه دلیل این همه مزایای سلامتی محدود كردن كالری دریافتی و روزه داری هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است.
مطالعات قبلی نشان می داد كه روزه داری در بلند مدت و خیلی طولانی می تواند منجر به سوءتغذیه و اختلال در عملكرد سیستم ایمنی بدن افراد شود. با این وجود متخصصان هیچ مشكلی در عملكرد سیستم ایمنی در گروه فعلی كه به مدت شش ماه یا بیشتر به روزه داری یك روز درمیان پرداختند، مشاهده نكردند.
بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیكال نیوز تودی، البته متخصصان هنوز هم روزه داری طولانی مدت را به همه افراد سفارش نكرده و تاكید دارند این نوع رژیم باید تحت نظر پزشك متخصص انجام شده و افراد مبتلا به عفونت ها به هیچ وجه نباید از این رژیم پیروی كنند.


 

1398/06/11
19:35:19
5.0 / 5
3644
تگهای خبر: آب , ایمنی , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است